Ramboll ska förbereda viktig gasledning mellan Danmark och Polen

24-08-2017

Ramboll har vunnit ett kontrakt på tresiffrigt miljonbelopp för polska GAZ-SYSTEM gällande miljövärdering och design av offshore Baltic Pipe-gasledningen mellan Danmark och Polen. Gasledningen kommer att förbinda gas i Nordsjön med konsumenter i centrala och östra Europa och stärka leveranssäkerheten.

Jesper Kildsgaard

Sverigechef Miljö
T: +46 10 615 64 11

Naturgasförbindelsen Baltic Pipe kommer att sträckas från Norge via Danmark till Polen och vara en del i ett nytt transportsystem från gasledningen Europipe II i Nordsjön. Ramboll ska i samarbete med underkonsulter ansvara för miljövärdering, design, byggtillstånd och avtal med entreprenörer.

Projektet kommer att sysselsätta cirka 40 experter på bland annat miljö, transport, gas och energi från Ramboll i Danmark, Polen, Sverige och Tyskland under två år.

– Vi är glada att få vara med i ett så stort och viktigt projekt. Nu får vi ytterligare ett internationellt och spännande uppdrag för våra konsulter att arbeta med. Med deras kompetens kan vi bidra till att projektet genomförs med så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Jesper Kildsgaard, chef för divisionen Miljö på Ramboll Sverige.

När den nya gasledningen är i drift i april 2022 kommer den att ha fler transportvägar och större leveranssäkerhet, inte bara i Danmark, Polen och Sverige utan även i andra länder i centrala och östra Europa och Baltikum. Projektet är klassat som ett PCI-projekt (project of common interest) och får stöd från EU-kommissionen.

– Vi är stolta över att ha vunnit ett projekt som kommer att göra stor skillnad i Europas framtida energiförsörjning. Vi vann projektet tack vare vår breda expertis, vår geografiska närvaro och tidigare erfarenheter av stora marina ledningsprojekt, säger Thorkild Feldthusen, chef för divisionen Miljö och Hälsa på Ramboll i Danmark.

En del i uppdraget är att se till att bygg- och myndighetstillstånd finns på plats när anläggningsarbetet sätter igång 2020. Det innebär omfattande miljöutvärderingar som ska dokumentera miljöpåverkan, i synnerhet under anläggningstiden. Studien kommer att ha fokus på den marina miljön och inkludera geofysiska och biologiska studier på ett område som är en kilometer brett och 300 kilometer långt. Hela det polska kustområdet är skyddat naturområde, vilket kräver särskild uppmärksamhet.

Ramboll kommer även att undersöka vilken miljömässig påverkan olika potentiella rutter i Danmark, Polen, Sverige och Tyskland skulle ha såväl i vatten som på land och ge råd om vilken sträckning som leder till minsta möjliga miljöpåverkan.