Vi kallar det Engineering for life

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Det var Børge Rambølls inställning när han 1945 grundade Ramboll och det är fortfarande vårt motto. Varje dag löser vi tekniska utmaningar för att göra livet bättre för människor och natur. Vi kallar det #engineeringforlife.

På Rambolls kontor i centrala Uppsala hänger en 106 kvm stor vepa på fasaden. Den föreställer två utsträckta händer. I händerna kan fåglar sitta och äta fågelfrön från en fågelmatarmaskin som är monterad på insidan av huset.

- Allt Ramboll gör syftar till att skapa värde för människor, samhälle och natur. Som syftesdrivet företag strävar vi alltid efter att ge tillbaka till samhället. Det har varit en del av vårt DNA i över 70 år, säger Linus Almqvist, kommunikationschef för Ramboll i Sverige.

När städer och infrastruktur växer och utvecklas är det viktigt att titta på hur djur och natur påverkas och att hitta lösningar där människor och djur kan leva tillsammans. Hur får man grodor att överleva när en väg dras genom de marker de bor i? Vad gör man för att inte måsarna ska bli undanträngda när hamnen utvecklas? Och vad behöver man tänka på för att få fiskar att vandra och trivas? Det är några exempel på hur våra experter skapat kreativa lösningar med omtanke om djur och natur.

Genom att följa oss på Instagram får du en inblick i hur det går till i praktiken. Vi som arbetar på Ramboll delar varje dag med oss av hur vi får tekniken att förbättra samhället och vardagen.

Följ oss gärna på @rambollsverige.